Beste ondernemers,

Graag delen wij de uitslag van de enquete 0-meting van het KVO-B (Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen) met jullie. Deze enquete heeft wel een respons van 35% bereikt.

Uit de veiligheidsanalyse zijn de volgende punten naar voren gekomen:

➢ 88% voelde zich nooit onveilig in het bedrijf. Als men zich onveilig voelde dan kwam dat als men alleen aanwezig was of als er personen waren waar dreiging vanuit ging. 2 ondernemers zijn wel eens bedreigd d.m.v. verbale uitingen en/of intimidatie. Bij de politie zijn geen meldingen/aangiften van bedreiging bekend.

➢ 36% van de ondernemers is tevreden over het toezicht van politie, beveiliging en toezichthouders op het bedrijventerrein.

➢ 73% is tevreden over het schoonmaken en repareren van wegdek en straatmeubilair. Als men niet tevreden was lag dit voornamelijk aan te weinig schoonmaakbeurten (10%) en het herstel van kapot straatmeubilair duurt te lang (10%). 62% is tevreden over het (openbaar) groen. Als men ontevreden was, lag dat aan onvoldoende onderhoud van het groen en te weinig opruimen van herfstbladeren. 46% van de ondernemers doet melding m.b.t. de openbare ruimte bij de gemeente.

➢ 85% is tevreden over de verlichting op het bedrijventerrein. Men is niet tevreden over de openbare verlichting op het achterste gedeelte van de Weegmaat en de achterzijde van de Langkamp. Ook wordt de aanbeveling van LED verlichting een aantal maal gedaan.

➢ 23% ervaart overlast en dan met name van jongeren op scooters en in auto’s waarmee straatraces worden gehouden. Ook worden hangjongeren (50%), zwerfafval (36%) en parkeeroverlast van vrachtwagens (29%) vaker genoemd. De overlast vindt met name in de avond plaats.

➢ 94% is nog nooit slachtoffer geweest van vernieling of graffiti. De totale schade was ongeveer €5.700,=.

➢ 8% van de ondernemers is wel eens slachtoffer geweest van diefstal tijdens openingstijden en de totale schade was ongeveer €18.500,=. Bij de politie zijn in 2020 en 2021 10 meldingen/aangiften van diefstal gedaan.

➢ 3 ondernemers zijn afgelopen jaar slachtoffer geweest van een inbraak en 1 ondernemer van een poging inbraak. Men heeft diverse preventieve maatregelen genomen. De totale schade was €200,=.

➢ Niemand is slachtoffer geweest van een overval of beroving. Opvallend is wel dat 49% van de ondernemers aangeeft geen preventieve maatregelen te hebben genomen.

➢ 81% is nooit slachtoffer geweest van een strafbaar feit. 15% is wel eens slachtoffer geweest en heeft aangifte gedaan. De redenen om geen aangifte te doen waren divers.

➢ Bij 3 ondernemers is er wel eens een brandgevaarlijke situatie geweest. Bij 96% van de ondernemers waren de nooduitgangen direct bereikbaar en men heeft diverse preventieve maatregelen genomen. 57% heeft een ontruimingsplan en 69% weet waar de dichtstbijzijnde AED is.

➢ 21% is wel eens slachtoffer geworden van Cybercrime maar niemand heeft melding/aangifte bij de politie gedaan.

➢ 1 ondernemer is wel eens benaderd om deel te nemen aan criminele activiteiten. 2 ondernemers zien wel eens criminele activiteiten en 3 ondernemers hebben vermoedens.

➢ De belangrijkste onderwerpen die door ondernemers meerdere malen worden genoemd zijn: camera’s, slagbomen, voetpaden, parkeren, toezicht, verlichting, en het bedrijventerrein schoonhouden (herfstbladeren en zwerfafval).

Bekijk hier ook het volledige plan van aanpak en de veiligheidsanalyse heel interessant!

Met vriendelijke groet,


St. Parkbeheer Bedrijventerreinen Wijk bij Duurstede,

Winfried, Frank, Jan en Linda

Stichting PBW | Postbus 60 | 3960 BB  Wijk bij Duurstede
beheer@spbw.nl | 06 8124 4108 | www.spbw.nl

Bekijk online - Afmelden